Achtergrond:

De wereldwijde uitbraak van de COVID-19-pandemie bracht ongekende uitdagingen met zich mee.
Eén van de meest urgente kwesties was een gebrek aan laptops, vooral voor organisaties die snel
moesten overschakelen naar thuiswerken. Webhelp, een toonaangevende leverancier van
klantenservice-oplossingen, ondervond dit probleem uit de eerste hand. Hun medewerkers hadden
dringend laptops nodig om de continuïteit van hun dienstverlening te waarborgen.

De Samenwerking:

Webhelp benaderde ons met de vraag of wij konden helpen in het voorzien van laptops. De behoefte
aan laptops schommelde gedurende de samenwerking sterk vanwege de veranderende Corona-
maatregelen, en er was een grote flexibiliteit vereist om aan deze behoeften te voldoen. Er werd
vanuit Swaptop in korte tijd opgeschaald en afgeschaald om telkens weer aan de benodigde laptops
te voldoen. Dit resulteerde uiteindelijk in meer dan 1000 laptops die door Swaptop werden geleverd
en onderhouden.

De Uitdagingen:

Gebrek aan Laptops: De plotselinge wereldwijde verschuiving naar thuiswerken vanwege de
pandemie leidde tot een groot tekort aan laptops, vooral voor bedrijven met grote aantallen
medewerkers, zoals Webhelp. Dit zorgde ervoor dat de vraag naar de laptops gelijk enorm groot was
en de tijd om deze te verkrijgen enorm klein door de plotselinge veranderingen.


Wisseling in Medewerkers: Webhelp had te maken met een forse rotatie van medewerkers, wat
resulteerde in een constante behoefte om laptops op te schonen, te refurbishen en door te geven
aan nieuwe medewerkers.

Wereldwijde Tekorten: Tijdens de pandemie werden wereldwijd tekorten aan laptops en chips
ervaren, wat de beschikbaarheid en kosten van nieuwe laptops onder druk zette. Swaptop moest
hierdoor vindingrijk te werk gaan in hun inkoop van laptops om te voldoen aan de vraag.


Schommelende Nood: De veranderende Corona-maatregelen zorgden ervoor dat de behoefte aan
laptops bij Webhelp vaak schommelde, wat flexibiliteit in de levering vereiste. Hierbij was snel op- en
af schalen van cruciaal belang en moest Swaptop van de ene op de andere dag gereed zijn om
enorme hoeveelheden laptops te ontvangen of verzenden.

De Oplossing:

Swaptop voorzag Webhelp snel en efficiënt van meer dan 1000 laptops. Deze samenwerking heeft
niet alleen bijgedragen aan de continuïteit van Webhelp’s dienstverlening, maar heeft ook hun
duurzaamheid bevorderd in deze periode door het refurbishen van gebruikte laptops. Deze aanpak
heeft niet alleen geholpen om de impact op het milieu te verminderen, maar heeft ook de kosten
voor Webhelp beheersbaar gehouden.

Resultaten:

Continuïteit: Webhelp kon ononderbroken diensten aanbieden, ondanks de pandemie en
schommelende behoefte aan laptops.


Duurzaamheid: Door gebruikte laptops een tweede leven te geven, droeg de samenwerking bij aan
duurzaamheid en verminderde de ecologische voetafdruk van Webhelp. Zo hebben we samen tot
wel 350.000kg CO2 en 190.000.000 Liter water weten te besparen.


Kostenbesparing: Het refurbishen van laptops was kosteneffectiever dan het aanschaffen van
nieuwe, dit werd nog aanzienlijker gezien de wereldwijde tekorten en prijsstijgingen.


Flexibiliteit: Swaptop kon snel en efficiënt op- en afschalen om aan de veranderende behoeften
van Webhelp te voldoen, waardoor zij niet te kampen hadden met tekorten of extra kosten.

WebHelp x Swaptop Milieubesparing Graphic
Geschatte behaalde milieubesparing tijdens onze samenwerking met Webhelp

Conclusie:

De samenwerking tussen Webhelp en Swaptop was een cruciale reactie op de uitdagingen van de
Corona-pandemie. Het toonde de kracht van duurzame oplossingen, flexibiliteit en partnerschappen
in tijden van crisis. Deze case illustreert hoe een samenwerking met Swaptop kan leiden tot tastbare
voordelen voor bedrijven waarbij kosten en duurzaamheid worden bevorderd, zelfs in de meest
uitdagende tijden.